(Sjukt god) Ugnsbakad lax med färskostsås

Såna här rätter ligger högt upp på min gilla-lista. Smakrika, enkla och jävligt goda. Man kan välja vilken färskost man vill egentligen, men min favvo är den som görs med Cantadou Örtagårdsost. Den nedan är med Vitlök och Örter, även den huuuuuur god som helst. Man varierar efter smak och tycke helt enkelt. Jag höftar alltid när jag lagar mat därför är det svårt att ge exakta mått men jag försöker!

Ugnsbakad lax med färskostsås

Fyra portioner, 200 grader

Lax

6-8 färdiga laxportioner eller en laxsida som du skär i portioner själv
salt
citronpeppar
smör&rapsolja (stekfett, Arla)
citronsaft

Lägg laxen i en ugnsfast form, citronpeppra och salta laxen rikligt, häll sedan på lite citronsaft. Ringla smör&rapsolja över. Skjutsa in dem i ca 15 minuter i ugnen. Fortsätt med såsen/tillbehören under tiden.

Färskostsås

en burk cantadou eller liknande
4 dl grädde
en skvätt mjölk
1-2 fiskbuljongtärningar
1 dl creme fraiche

Lägg alla ingredienser i en kastrull, rör ihop tills allt är smält. Häll över fisken och gratinera ytterligare fem minuter.

Klart!

Servera med blomkålsmos, färsk citron, grönsallad och romsås. MUMS!


Kommentarer
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback