Vad är LCHF för mig?

Vad är LCHF?


LCHF innebär olika saker från person till person, men själva förkortningen står för Low Carb High Fat.


Vad är LCHF för mig?


För mig har det varit att ta bort så mycket kolhydrater som möjligt från kosten (pasta, ris, socker, bröd, mjöl, potatis, underjordsgrönsaker, frukt och vissa bär) och fyllt på med lite extra fett om det har behövts.


För mig handlar det om att göra rätt för att må bra, för då vet jag att vikten kommer peka neråt med en gång. Det där med att lära sig känna efter kommer efter någon vecka.


När jag äter kolhydrater känner jag mig hungrig hela tiden = jag äter hela tiden. Mitt blodsocker hoppar upp och ner och i min hjärna startar en reaktion som säger ”Jag vill ha energi!” direkt jag hamnar i botten av blodsockerkurvan. Då fyller jag direkt på med det som finns tillgängligt, saft, kakor, mat, frukt, godis etc. Det slår aldrig fel. Till en början kan jag kontrollera det, men efter några veckor har jag stupat utför och hamnat på botten och det är då det är riktigt illa.


Jag kan gömma godis (eller papper efter godiset), äta chips när jag vet att ingen ser och vräka i mig hur mycket spaghetti som helst om jag vet att ingen kommer märka det. Jag kan inte ta bara en kaka, jag måste äta av allt. Finns det chips med dip vill jag äta tills skålen är tom. Finns det god mat på bordet skulle jag kunna äta tills jag spyr.


Sådär är jag, det är beroende och beteendestörning i ett.


Med LCHF kommer man snabbt in i att INTE höja blodsockret och då blir man inte hungrig förrän man är riktigt hungrig och behöver mat. Det är det som gör det så bra, och jag tror det främst är därför det funkar för mig. Jag får en sällan skådad medvetenhet om vad jag äter och stoppar i mig. Jag tänker efter en extra gång, jag ser över vad som finns på min tallrik egentligen och jag äter tills jag blir mätt och inte mer än så. Jag är oftast inte sugen på mer heller. Småätandet slutar när man börjar med LCHF, mycket för att det inte finns så mycket att småäta av och jag blir äcklad av att stoppa i mig åtta ostskivor om jag är mätt efter frukost. Hade det handlat om åtta småkakor hade det inte varit några problem, de hade åkt ner direkt. Det är konstigt det där, vad droger gör med en.


LCHF för mig är att:


äta mer grönsaker och kött


ersätta socker och andra kolhydrater med mer fett


inte behöva gå hungrig


äta naturlig, icke processerad mat


hålla en jämn blodsockernivå


bli piggare och gladare (i enlighet med punkten ovan)


få en bättre och mer välfungerande mage (överkänslig mot mjöl)


hålla mitt sockerberoende under kontroll


kunna känna efter hur kroppen mår och hur mycket jag behöver äta


äta när jag är hungrig och inte när jag kan/har lust


inte behöva anstränga mig eller göra en stor sak av att ”banta”, vikten pekar neråt ändå, så länge jag gör rätt


slippa huvudvärk från sockerabstinens


kunna sova bättre


Livsmedel jag äter:


Kött, fisk, skaldjur, ägg, fett, feta såser, ovanjordsgrönsaker, mejeriprodukter (man får se upp lite här dock, mycket mjölksocker i vissa saker)


Livsmedel jag avstår helt ifrån:


Socker, stärkelserik mat (typ pasta, potatis), margarin eller andra lightprodukter och frukt samt jordgubbar


Ibland:


En bit mörk choklad eller LCHF-chokladmousse, möjligtvis lite morötter eller andra rotfrukter (dock väldigt sällan, aldrig hemma). Nötter, blåbär och hallon.


Saker jag dricker:

Vatten, kolsyrat vatten, te och kaffe. Coke Zero om jag känner att det söta inte triggas (inga kolhydrater eller kalorier, det här är enda lightprodukten som är accepterad av mig). Vin ibland, men bara vid fest.


Slutsats:


För mig handlar LCHF om att äta god, bra, hemmalagad (så gott det går) mat, som jag håller mig mätt på och mår bra av. Det handlar om att inte höja blodsockret, att inte trigga sötsuget, att inte underhålla beroendet. LCHF för mig är också att magen börjar fungera bättre, eftersom den blir upp-och-nervänd (går inte in närmare på detaljer...) och uppblåst av mjöl.


LCHF för mig handlar inte om att äta bearnaisesås och biff till varje måltid, det handlar inte om att äta smör med sked och det handlar inte om att jag tror att det är den enda rätta vägen för alla.


Men jag vet att det är rätt för mig, för det är mat på mina villkor.


Kommentarer
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback