Vad är hälsa för mig?

Fick en fråga av min lillasyster om ”Vad är hälsa för mig?” och jag har gått och funderat på det där hela dagen.

På Wikipedia kan man läsa: Hälsa är ett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Enligt världshälsoorganisationens (WHO) definition från 1946, som är den mest använda, är hälsa "ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande", ("Health is a state of complete physical, mental and social wellbeing and not merely the absence of illness or infirmity")

Den beskrivningen är så uppenbart korrekt men delar inte med sig av djupheten i vad det kan betyda för varje enskild individ.

För mig är hälsa att trivas med livet, att trivas med sig själv och att trivas med omgivningen. Självklart innefattar det andra saker också men det här är det yttersta, det viktigaste.

Om jag är lycklig och glad och sprudlande fylld av energi är jag mer sällan sjuk och krasslig. Vet jag att jag gör bra ifrån mig på jobbet, att allt går runt, att mina kunder är nöjda och att min chefs önskemål är uppfyllda får jag mindre psykisk stress. Och om jag trivs där jag bor och med de människor jag har runt omkring mig får det mig att utnyttja min sociala förmåga och få utbyte därifrån, slippa sitta ensam, slippa mottaga negativ energi, slippa gräva ner mig.

Så ju mer fyllt mitt liv är av glädjeämnen, ju mer självförtroende jag har och ju bättre människor som finns runt omkring mig avgör hur jag mår. De bidrar till mitt välbefinnande, och min hälsa.

Kommentarer
Namn: Anonym

såg du kvällsöppet om debatten om lchf, tycker du ska se den sen ge din syn av saken!

2012-02-14 @ 05:20:54
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback