Rysk yoghurt





















LCHF-tips! Ju fetare desto bättre heter det ju i LCHF-ens förlovade land. Det här är ingen mjölkig lättyoghurt utan här pratar vi krämig och len konsistens, lätt syrlig smak och en miljon valmöjligheter till hur man kan använda den.

Inte så fet att man blir äcklad, inte för lätt så man tappar mättnadskänslan. 17 g fett/100 g, 4 g kolhydrater/100 g. Ca 20 :- för 500 g.

Här är mina tre bästa tips:

1. Som den är, som frukostyoghurt. Blanda i lite proteinpulver vanilj, strö över en halv matsked hackade mandlar och pudra med lätt hand över kanel så är du all in! Superdupergott och jättemättande.

2. I shakes (smoothies). Ta 1 dl grädde och 2-3 matskedar youghurt, en skvätt mjölk, lite proteinpulver eller smaksatt fil. Den som vill kan blanda in bär. De som inte äter LCHF kan sockra lätt, men jag tycker inte det behövs. Blanda en halv minut med elvisp eller stavmixer. Krämigt, lent och supergott! Brukar äta en kall korvskiva eller några ostrullar till! Supermums.

3. Istället för turkisk yoghurt. Den turkiska grannprodukten innehåller inte lika mycket fett och man kan därför med fördel byta ut den mot rysk yoghurt.

Som tillexempel i tzatziki:

½ riven och avrunnen gurka (jag brukar pressa den så hårt jag kan så går det snabbare)
1 ½ dl rysk yoghurt
2 mindre vitlöksklyftor eller 1 ½ stor
salt & peppar
citronsaft efter smak

Pressa vitlöken och blanda med gurka och rysk youghurt. Smaka av med salt och peppar samt citronsaft. Rör om, låt stå kallt 20 minuter och njuuuuuuuuuuut!

Kommentarer
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback