LCHF-chokladpannacotta med jordgubbsreducering

Mitt recept gjorde jag för tre personer på 3,3 deciliter laktosfri grädde (svärmor är allergisk) men lägger upp recept för fyra personer då det känns som att det är mer gångbart. Det här är verkligen helt suveränt gott!!!

LCHF-Chokladpannacotta

5 dl grädde
2 gelatinblad
1 vaniljstång
0,25 - 0,5 dl stevia (eller annan sötning)
70 % mörk choklad eller högre, minst 50 gram (jag gillar när vaniljen slår igenom mycket, därför har jag relativt lite choklad i min, plus att ju mindre choklad, desto mindre socker, men det är en smaksak)

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Dela vaniljstången och gröp ur fröna, lägg dessa + stången i grädden och koka upp. Låt sjuda/småputtra några minuter och ta sedan av pannan från plattan. Lägg ner sockerersättning, choklad och gelatinblad och rör om försiktigt tills allt är väl löst. Häll upp i lagom portioner i glas eller skålar. Ställ på kylning i minst två timmar.

Jordgubbsreducering (vet inte vad jag annars ska kalla det då det var helt improviserat...)

Jordgubbar efter tycke och smak
Vatten

Lägg ner frysta jordgubbar i en panna och häll över någon deciliter vatten, koka upp och låt jordgubbarna släppa smak och färg till vattnet och bli mjuka (frukta icket att jordgubbarna blir vita, det löser sig sedan). Reducera ner vätskan så det hela ser ut som jordgubbssylt ungefär. Mixa med slätt mixerstav och ställ på kylning.

När pannacottan stelnat ordentligt och reduceringen är ordentligt avsvalnad, topppa med en chokladbit i mitten och häll reduceringen över, det lite syrliga möter det söta så bra. Servera. De som äter LCHF kan skippa chokladbiten och ta mindre av reduceringen då detta ger mer kolhydrater. Njuuuuuuuuuuuuuut!






Kommentarer
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback