Mitt träningsschema

Först av allt; jag tränar för att min kropp ska hålla i det yrke jag har (spaterapeut) och inte för att bygga muskler eller så. Tills för ett år sen existerade inte fysisk aktivitet för mig, jag har alltid hatat att träna (mer om det här) och att ha kommit igång med det och att faktiskt tycka att det är kul ibland är en stor bragd för att vara mig.

Ärligt talat så grämer jag mig för det mesta för att gå till gymmet, även fast jag alltid är hur nöjd som helst när jag varit där. Haha, det är helt sjukt. Försöker tänka om, göra det till något kul, som något jag VILL göra och inte MÅSTE göra. Det kommer perioder då jag är sjukt peppad och bra inställd, men sen kommer nedgångar då jag tycker det är pest och pina, jag vill åka hem efter jobbet och inte gå till gymmet - men jag gör det ändå.

Mitt träningsschema har min underbara (träningsgalna) sambo hjälpt mig med och är baserat på två pass i veckan eftersom jag aldrig skulle hinna med att träna mer än så. Ett för överkropp (förutom rygg), det andra för underkropp & rygg och i båda ingår även kondition. Tycker om passen väldigt mycket eftersom de innehåller lätta övningar som man snabbt höjer sig i - det är kul när det går framåt!

Pass 1:

Intervaller 30 minuter på löpbandet

Benpress 4x12

Vadpress 3x12

Benspark 3x12

Insida lår 3x12

Rygg (rodd) 4x10

Pass 2:

Intervaller 30 minuter på löpbandet

Bröstpress 4x10

Axelpress 3x10

Tricep 3x12

Bicep 3x12

Mage (situps) 3x12

Kör för det mesta övningarna i maskiner eftersom det är lätt att hålla koll på vikten, det är svårt att göra fel, och jag blir allmänt osäker på hur jag ska stå och hur jag ska göra om jag har fria vikter.

Målet med träningen är för tillfället bara att upprätthålla en välfungerande kropp och öka förbränningen lite - jag är ingen atlet, vill inte bli en atlet och kommer aldrig ha det som mål. Jag hoppas och tror att träningsintresset ska utveckla sig, men just nu känner jag mig ganska nöjd.

I övrigt kommer jag snart börja cykla till jobbet, något som ger ca 8 kilometer fram&tillbaka. Ska även bli duktigare på att promenera då det finns helt perfekta gångvägar där jag bor. Orkar dock inte tvinga mig själv för då blir jag bara omotiverad utan jag ska vänta tills det börjar bli lite bättre och varmare väder.

Så - mer än såhär rör jag mig inte och för tillfället räcker det för mig.

Bara att säga till om ni har frågor!

Kram ♥




Kommentarer
Namn: Matilda

Härligt, jag skulle nog också behöva göra ett schema, jag vill alltid envisas med att göra allt på en och samma gympass :P



Hoppas du har haft en riktigt fin påsk! Kram

2012-04-13 @ 00:58:22
Blogg/hemsida: http://cottonfields.blogg.se/
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback