Chokladkaka med himmelsk glasyr LCHF

Man kan säga att denna blev en riktig hit - även bland socker och mjölätarna. Grunden till receptet kom jag på eftersom jag har en favoritkaka som just heter Chokladkaka med himmelsk glasyr, så jag gjorde en variant. Mot slutet av kvällen när vi höll på att städa bort hittade jag Erik i köket som stod och åt upp glasyren... haha. Bara så ni har ett hum om hur god den är!

Chokladkaka med himmelsk glasyr LCHF

Kaka:

50 g smör
50 g 70% choklad (eller högre)
1 dl mandelmjöl (mixade skållad mandel i matberedaren)
2 ägg
0,75 dl stevia (eller motsvarande sockerersättning)
1 matsked kakao
(vaniljpulver)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smör och choklad på låg värme, rör ihop till en smet. Vispa äggen och stevian med elvisp ett tag. Häll i chokladblandningen och vänd ner mandelmjöl blandat med kakao. Rör om. Häll upp i form och grädda i 5-10 minuter, kakan ska vara kladdig. Låt svalna.

Frosting:

60 g smör
100 g philadelphiaost
3 msk kakao
0,5-1 dl sockerersättning

Mixa i matberedaren eller mosa ihop med gaffel, smeta på kakan. Servera med grädde och hallon.



Kommentarer
Namn: aa

hur var/är raw cuts? någon recenssion`?

2012-04-24 @ 20:30:12
Namn: Sofia - mitt liv med LCHF

Kommer inom en snar framtid :)

2012-04-24 @ 20:56:05
Blogg/hemsida: http://sofiaslivsstil.blogg.se/
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback