Att fuska på påsken

På påsken ska jag tillåta mig äta det jag vill. Det här är ett sätt för mig att orka framåt med kosten efteråt och för att unna mig när jag har varit duktig. Många som äter enligt LCHF tycker inte om det här. Talar om kolhydrater som droger, som det allra värsta. Som att man svär i kyrkan. Jag ser det inte så.

Jag vet att kolhydrater inte är bra för mig. Jag ser det som något dåligt, ja. Att begränsa sitt intag men ändå tillåta sig äta lite under högtider och liknande tycker jag däremot inte är speciellt farligt. Så länge jag vet att jag har kontroll över mitt sug och har en specifik tidsperiod då jag vet att det är okej; då är det lungt för mig. För jag vet att på tisdag när jag vaknar kommer allt vara som vanligt. Kanske är jag svullen, kanske plussar vågen, men jag bryr mig faktiskt inte. För kilona kommer försvinna sen, en annan vecka. LCHF kommer återinföras i mitt liv direkt på tisdagmorgon igen. Som att ta en semester från alla måsten. Det känns skönt.

Att ha planerade "fusk" någon gång ibland tror jag bara är bra. Det får en att se framemot det och uppskatta det så otroligt mycket mer. Sen är det ju faktiskt också så, att vi gör aktiva val i våra liv som inte alltid är de bästa; tar en extra portion mat till exempel. Inte för att vi är hungriga, utan för att det var gott. Men vid vissa tillfällen kan det kännas rätt ändå. Så länge det händer någon gång ibland ser jag inget negativt alls i detta.

Även om jag vet att jag mår bättre på LCHF, är piggare, får mer energi, så är det inte alltid det viktigaste. Det är viktigt att tillåta sig äta något man vill ha någon gång ibland. Göra något för sig själv. För att orka framåt med samma motivation och energi efteråt. Jag älskar till exempel våfflor trots att jag är överkänslig mot mjöl, jag vill äta potatis till min gravade lax, jag vill gräva i godisägget efter den där favoriten som man vet gömmer sig i botten. Som jag skrev för någon månad sen; det är inte vad man äter mellan jul och nyår som gör den största skillnaden, det är vad man äter mellan nyår och jul. Det här är ett sånt tillfälle.

Att inte göra det som är bäst utan det som känns rätt.

Hur ställer ni er till det här? Hur kommer ni göra?

Kram ♥


Kommentarer
Namn: Tina

Helt rätt Sofia man måste få unna sig för att känna att det är värt att kämpa vidare. Jag kommer precis som dig att fuska till påsk. Men tänker försöka lägga in minst 30 min promenad varje dag. Det brukar kännas rätt skönt att komma ut och få lite frisk luft.

2012-04-04 @ 09:02:43
Namn: Sofia - mitt liv med LCHF

Ja jag tror också att man måste göra det :) jo man rör sig ju ändå en del under de här dagarna även om man inte tänker på det så jag är faktiskt inte ett dugg orolig :D Glad påsk Tina! Kramar

2012-04-05 @ 19:49:43
Blogg/hemsida: http://sofiaslivsstil.blogg.se/
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback