Bare Minerals

Idag på programmet Plus i SVT var det ett reportage som man gjort om sminkmärket Bare Minerals. Det var mycket intressant och givande.

Först och främst ska jag börja med att säga att jag jobbar själv med det märket, vi har det både på skolan och det används på salongen där jag extrajobbar. Under hela min "skolningstid" har vi fått information av Dermarome, återförsäljare för Bare Minerals i Sverige, om vilka effekter makeupen har, bland annat det som nämns i reportaget; "Denna studie bevisar att i.d Bare Minerals foundations ger en markant förbättring av hud med acne och rosacea efter endast två veckors regelbunden användning.".

Enligt Plus granskning finns ingen studie på hudförbättring. Det finns inga kliniska studier på att man blir fräschare och finare. Allt det som vi, och dessutom alla kunder lärt sig, har varit felaktig marknadsföring. Något som är otroligt tråkigt och som de som är återförsäljare också får ta en stor smäll av. För att kunna vara en säker konsument och för att vi vet att vi erbjuder de bästa möjliga produkterna så hänvisar man bland annat till den här studien och de effekter som makeupen har/säger att den har. För mig är det ett säkert kort om en kund tvekar att handla, man berättar då bara att det gjorts studier på märket och där har man bevisen och ett bra försäljningsargument gentemot kunden. Trodde jag. Nu vet jag att det jag präntat in i huvudet för att mina kunder ska vara säkra, är fel. Och det är så fel att det är fel, för inte bara jag blir ledsen, utan även de kunder som blev tipsade att köpa produkterna.

Dock vet jag, att i vissa fall kan hudförbättring uppkomma, det har jag sett många exempel på i min omgivning. Människor vars hy förbättrats väldigt mycket. Men jag vet inte vad det beror på, kanske att de innehåller renare ingredienser och inte täpper till porerna som flytande foundations ofta gör. Eller att det helt enkelt blir som han beskrev det, en "placeboeffekt". Som gör att vi tror att huden förbättras och att den inställningen till makeupen gör att hyn blir bättre.

Jag vet inte. Jag vet bara att jag känner mig lurad. Och att det känns som att jag lurat kunderna, något som absolut inte var meningen. Säger någon att en studie är presenterad så litar jag självklart på att den är det. Säger återförsäljare att det är på ett visst sätt så litar jag på det. Men det är tråkigt.

Trots allt detta vill jag avsluta med att säga; Bare Minerals har inget dåligt smink! Jag älskar deras produkter och det vet jag att många av mina kunder också gör, de har naturliga, bra och dryga produkter som räcker i en evighet. Människor som inte hittat smink som passat dem förut och provar Bare Minerals blir oftast helt sålda. Det är en bra produkt för alla, kvinnor som män, ung som gammal för det har en täckningsförmåga som går att justera och drygare och mer lättanvänt än andra produkter också.

Men det är tråkigt när jag, kunderna och alla andra där ute har blivit lurade av en studie som över huvudtaget inte finns publicerad.

Dåligt Bare Minerals, dåligt.

Reportaget finns här.
Bilden är tagen härifrån.



Kommentarer
Namn: elin

sv: jo allt är bra med mig med;)<3

2010-04-22 @ 22:03:04
Blogg/hemsida: http://bbaraaelin.blogg.se/
Namn: Sara - mamma till Nova

ha en trevlig kväll. =D

2010-04-22 @ 22:07:01
Blogg/hemsida: http://frokenkalmar.blogg.se/
Namn: pimpXprincess

Det är nog många företag som gör sådär... :/



Svar: Usch, det låter inte gott alls. Jag gillar inte pannkakor, smör eller socker, så det tillsammans låter inte gott alls. Pannkakor funkar, men smör och socker... nej! Haha ;D

2010-04-22 @ 22:08:59
Blogg/hemsida: http://pimpxprincess.blogg.se/
Namn: Frida

Bra Sofia här övar vi in oss i debattinlägg till morgondagens härlig nationella proven! Ser ut som att de kommer gå galant för dig, dela med dig ;) :)

2010-04-23 @ 00:24:04
Blogg/hemsida: http://fwikner.blogg.se/
Namn: mona

va neeeej, menade bara att jag håller på att gå ner i vikt igen. det är ju valfritt =)

2010-04-23 @ 08:39:12
Blogg/hemsida: http://monsans.blogg.se/
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback