Hårtips!

Nedan följer 12 tips för att få ett friskare hår, mitt är verkligen inte välmående, så jag ska sätta upp dem på kylskåpet!

1. Tvätta inte håret varje dag. Täta tvättar torkar ut håret och gör håret mer fettigt eftersom hårbottnen bildar extra ycket fett ju mer man grejar på. Två tre tvättar per vecka är ultimat!

2. Klipp håret var sjätte till var åttonde vecka. Viktigt för att topparna inte ska bli splittrade, vilket gör att håret blir glanslöst, torrt och skört.

3. Fuska med torrschampo. Torrschampo pudras i hårbottnen och suger genast upp överflödigt fett och smuts.

4. Var varsam med vått hår! Att gnugga håret med handduken är ett utav de vanligaste felen vi gör! Tryck istället ur vattnet ur håret, länk för länk, för att minska slitage.

5. Red ut vått hår nerifrån och upp. Då slits hårstråna klart mindre än om du kammar uppifrån hårbottnen och ner.

6. Skydda håret mot solen. Sol gör håret sprött, glanslöst och poröst. Bästa skyddet är solhatt, näst bästa UV skydd i en leave-in-produkt.

7. Skölj ur håret när du badat. Havsvatten och klor är riktiga hårförstörare, skölj därför alltid efteråt. Tänk också på att blont hår kan bli missfärgat av klor!

8. Fejka solblekningen! Låt en frisör göra jobbet, sliter klart mindre än att försöka få den där perfekta solblekta looken på naturlig väg.

9. Undvik överfärgning. Säkrast är att färga håret hos frisören. Använd inte färg på redan färgat hår, då kan det bli överpigmenterat och fästa mer i topparna som blir mörkare än övriga håret, dessutom blir hela håret slitet. (denna punkt KOMMER brytas, sofias anm.)

10. Var sparsam med balsam. Gör håret tungt, platt och svårstylat om man använder för mycket.

11. Skölj noga. Om rester lämnas kvar kan hårbottnen klia och håret kan bli risigt och livlöst.

12. Packa in ditt hår. En inpackning, hårkur eller hårmask ger underverk till vilket trasigt hår som helst!

Förresten stukade jag foten igår och åkte till röntgen idag men det var inget benbrott iallafall. Så jag får hoppa omkring på kryckor några dagar. Typiskt mig!

/ Sofia

Kommentarer
Namn: Andrea

gud vilken söt header du har! jättefin blogg!

2009-11-04 @ 21:07:02
Blogg/hemsida: http://prettyobsession.blogg.se/
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback