Om fuskande och LCHF

Med LCHF handlar det om att äta så lite kolhydrater som möjligt - så långt är alla med. När man slutar äta kolhydrater sker inget större insulinpåslag (insulin är kroppens mest fettlagrande hormon) och blodsockret håller sig på stabil nivå. Det är därför suget efter mat och socker knappt existerar med LCHF, man är mätt och man är hungrig. Kroppen kan själv tillverka den glukos den behöver i hjärnan, så att påstå att vi blir dumma av mindre kolhydrater är bara löjligt. Jag försöker ligga så lågt som möjligt med kolhydratintaget - för jag mår bäst då. De kolhydrater jag får i mig kommer främst från mejeriprodukter, och det tål jag.

Men även där försöker jag hålla mig så gott det går, jag dricker till exempel inte mjölk mer än någon gång i veckan. Jag försöker variera frukosten så det inte bara blir mjölkprodukts-frukostar (smoothie, yoghurt) utan jag försöker även äta ägg, stekt bacon, ost (lågt kolhydratinnehåll) och skinka till exempel. Det jag märker och det min omgivning säger är att jag äter så lite, men det fina är att jag äter alldeles lagom. Jag blir mätt när det är mycket fett i maten. Min kropp förstår var den ska ta energin ifrån och då äter jag mindre.

Jag har en app på telefonen, Shape up club som räknar ut vad man ätit under dagen och hur många kalorier man intar, jag ligger sällan över 1000 kcal/dag, men jag är ändå mätt. Jag äter så mycket mat jag vill och orkar och håller blodsockret på stabil nivå men ändå hamnar jag så lågt, just för att jag inte har något insulinpåslag. Det är också därför jag går ner i vikt rätt snabbt för det är dels en lågkolhydratskost men just nu även lågkalorikost. Kroppen försörjer sig på den energi som kommer genom maten, och behöver den mer energi "lånar den" från våra fettdepåer i kroppen. Således, har du inget fett, går du inte ner i vikt, men du kanske börjar må bättre med alla de hälsofördelar det innebär.

Nåväl, det jag vill komma till är att för mig är små avsteg okej ibland. Det här måste man känna in själv, hur strikt vill du vara? Vad är värt att fuska med för dig? Kommer det påverka viktnedgången? Är det värt att fuska alls? En del LCHF-frälsta påstår att det är det enda rätta sättet att leva, det tror inte jag. Jag tror vi är gjorda för att äta olika men att de flesta mår bra av att sänka sitt kolhydratintag, och gör man det, då kan man gott unna sig något utan dåligt samvete ibland. Lägg märke till ordet ibland.



Alla måste känna vad som känns rätt och bra för varje enskild individ. Ja, jag vet att en del av livsmedlen ovan inte är optimala om man äter LCHF... men jag äter 100% rätt övrig tid och för mig är det värt att addera de här sakerna NÅGON gång för att kosthållningen ska passa mig som individ klockrent. Jag respekterar och är imponerad av dem som inte har några som helst "cravings" efter något annat än den mat de äter, men de här sakerna vill jag äta någon gång ibland för att jag mår bra av det. Okej om jag sabbar 0,2 kg viktnedgång i veckan, det gör inte mig något, för jag rör mig neråt i ett bra tempo iallafall. Kom ihåg att det ska vara en livsstil, inte en bantningsmetod.

Kram på er!


Kommentarer
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback