Återfall

Förlåt älskade vänner, jag vet att ni saknat mig.

Varenda dag har jag tänkt på bloggen, drömt om att återuppliva den, försökt samla kraft och styrka att komma tillbaka, men det har bara aldrig känts rätt. Egentligen känns det inte helt rätt nu heller, men jag tänker att om jag byter lite inriktning, skriver av mig lite, får feedback på orden mina fingrar och mitt sinne flätar ihop så kanske det känns rätt till slut. Vem vet? Man måste satsa för att vinna, det värsta som kan hända är att man förlorar.

Så, vad har hänt i mitt liv? Egentligen en massa saker. Första, främsta och bästa skillnaden är att jag skapat mig ett liv jag kan vara stolt över varje dag. Jag vaknar upp och är lycklig. Jag vet att allt det här är mitt och det kan ingen ta ifrån mig. Jag bubblar och sprudlar och spritter i kroppen för jag har äntligen hittat hem. Jag vet vem jag är, vad jag gör och varför jag gör det. Jag gör allt för min egen skull nu, har brutit de destruktiva mönstrena i att alltid åsidosätta sig själv.

Mer då? Jag har bytt jobb. Eller nåväl, jag börjar på torsdag. Mer om det senare, men en liten ledtråd är att det har med spa och makeup att göra. Jag har börjat med en ny kosthållning som förändrade mitt liv. LCHF, mer om det senare också. Kommer säkerligen dela med mig av små recept och tips också. Började med det för att få mer livskvalitet, få känna att jag lever och för att bryta mig loss från sockret. Blev en gladare, starkare och bättre människa, och tappade som ett plus massvis i vikt. Även om inte var det det hela handlade om.

Tänkte avsluta mitt återfall med den krönika som publicerades på www.cm3.se i början av året. Så ni verkligen förstår. Vi hörs sen älskade underbara!

2010... ännu ett år har passerat i mitt liv, och jag tycker tiden har gått snabbare än någonsin. Det var ju nyss vi satt i mitt röda hus med vita knutar på Skolgatan och sa "Gott nytt år!" till varandra. Samtidigt har det hunnit hända mer saker än det gjort något annat år. Både bra och dåliga, förstås.

Gav ut en bok, som jag känner mig otroligt stolt över. Klarade slutproven bättre än galant och fick flera fina diplom att hänga på väggen. Gick balen, där ingen annan av de nära 1600 gästerna kunde mäta sig med hur fin jag var. Blev utsedd till årets elev 2010, med en motivering som fick och fortfarande får mina ögon att svämma över av tårar. Klarade körkortet, det fina beviset på att jag verkligen kan köra bil. Hade fantastiska betyg som kan ta mig långt ut i världen. Tog studenten, inget kan någonsin mäta sig med det, det var omåttlig lycka och kärlek. Fick ett heltidsjobb som jag älskar, och är tacksam över varje dag. Flyttade från mitt trygga Robertsfors till den fina staden Luleå, helt ensam och utan förväntningar. Skaffade en hel drös med nya underbara vänner, som idag är en stor del av mitt liv.

Alla dessa saker tar jag med mig, sparar i djupet av mitt hjärta och ser till att de formar mig ännu mer som människa. För är det något 2010 gett mig så är det självinsikt och en annan syn på mig själv. Varje dag intalar jag mig själv att jag ÄR bra. Jag GÖR skillnad. Och att ju mer kärlek jag ger, desto mer får jag tillbaka. Att flytta från Robertsfors var det bästa som kunnat hända mig. Inte för att jag ogillar min barndoms kommun. Tvärtom. Nu när jag inte bor där uppskattar jag varje gång jag får en chans att vandra på de gator jag känner så väl. Men att lämna vissa delar bakom sig och slå sig ner på en annan plats, det var helt rätt för mig. Jag får chansen att skapa ett nytt liv och glömma det gamla. Mitt nya liv. 

Jag försöker leva varje dag som om den vore den sista och gör mitt yttersta för att sprida glädje bland alla människor jag träffar. Livet är för kort för att man ska springa omkring och sprida negativ energi, syna istället dig själv och hitta de små ljusglimtarna. De finns där, även om de känns långt bort. Efter min älskade kusins död har jag förstått att man inte kan ta någonting för givet, man måste kämpa för det man har medan man har det.

Mitt bästa tips för att få ett fint 2011 är att ta livet som det kommer och leva dag för dag. Ta inget för givet. Sprid glädje och kärlek. Ge mycket och få mer tillbaka. Älska och vårda de du har omkring dig. Ta tillvara på varje ögonblick och se till att spara de som är bra. Tala om för de omkring dig hur mycket du tycker om dem och hur bra dem är. Sluta aldrig se livet från den ljusa sidan. För en sådan finns det alltid. Var nöjd med dig själv och det du kan åstadkomma. Jämför dig aldrig med någon annan. Det finns bara en som du.

De dåliga minnena lägger jag själv i en röd låda som jag tejpar igen och fäster ett snöre runt. Sen gräver jag ner den och glömmer bort dem. Livet levs bara en gång, och det finns inte tid att älta det gamla, gråa och hemska. Det enda vi kan påverka är det som händer just nu. Blicka framåt och lev i nuet, det är nyckeln till ett lyckligt liv.
Ha ett gott nytt 2011!


Kommentarer
Namn: NewYorker :^)

Du är en sån fin människa Sofia! Du sprider glädje var än du är, fortsätt med det! :)

2011-03-01 @ 21:34:35
Namn: Rebeca

Så fantastisk du är!

2011-03-02 @ 22:35:08
Blogg/hemsida: http://pillowtalk.blogg.se/
Namn: Hanna

Sofia du är helt underbar, saknar dig så SJUKT mycket!!! När jag läser din krönika blir jag så stolt över allt du har åstadkommit, allt du klarat av och att du lever livet varje sekund du får min nästan att gråta...kram min lysande stjärna <3

2011-03-02 @ 23:01:07
Är det något du har på hjärtat? Kommentera gärna!


Ditt namn

E-post (den ser bara jag)

Var hittar jag dig/blogg?

Kom ihåg mig?

Kommentar:

Trackback